Ted en zijn team Aircraft Control houden de start- en landingsbanen op Schiphol veilig en beschikbaar. Lees hoe zij de operatie draaiende houden.De NAVO-top in 2025 in Den Haag. Zo’n event betekent nogal wat voor Schiphol. Veel speciale toestellen die aankomen. De Polderbaan als parkeerplaats voor regeringsvliegtuigen. Een delegatie uit Amerika die op een apart platform wil staan. Een NS-storing die extra drukte op de luchthaven veroorzaakt. En dat alles terwijl het vakantieseizoen begint en de operatie gewoon moet doordraaien. Juist op zulke momenten is de rol van Ted als teammanager Aircraft Control cruciaal.
Ted, je bent een van de teammanagers binnen het team Aircraft Control. Wat doet dit team precies?
‘Wij zijn als het ware het regiecentrum van Airside. Samen met veel andere collega’s vanuit verschillende disciplines controleren en coördineren wij alles wat te maken heeft met de start- en landingsbanen, gates, pieren en opstelplaatsen. Komt er bijvoorbeeld een melding van een storing binnen? Dan bepaal ik de prioriteiten en zorg ik dat de operators in mijn team de juiste mensen erop afsturen en de juiste lijnen uitzetten. Dat kunnen collega’s van bijvoorbeeld Aircraft Support, Airside Authority of een van de main contractors zijn. Het doel is altijd: zorgen dat buiten alles goed verloopt, zodat vliegtuigen veilig en op tijd kunnen vertrekken en aankomen. Met name de veiligheid staat hierin centraal.’
Dat klinkt uitdagend als je bedenkt hoeveel vluchten er op een dag zijn. Hoe houd je het overzicht?
‘Er komt inderdaad veel bij kijken. Een belangrijk onderdeel van mijn werk is dan ook structureel overleg over het baangebruik en capaciteit. Dat is 4 keer per 24 uur op vaste tijden, met de luchtverkeersleiding, het KNMI, KLM en onze flowmanager. Het KNMI presenteert het actuele weerbeeld, de luchtverkeersleiding geeft aan hoeveel verkeer er wordt verwacht, de KLM of zij bijzonderheden hebben in hun operatie en wij brengen in wat er speelt op de luchthaven, bijvoorbeeld geplande werkzaamheden op een taxibaan. Op basis van al die info bepalen we dus vier keer per dag de juiste baancombinaties en planningen met een bijbehorend capaciteitscijfer.’
Wow, er komt dus echt veel bij kijken.
‘Nou, nog veel meer zelfs. Want we houden natuurlijk ook rekening met de internationale regels rondom veiligheid en de omgevingsafspraken, denk aan geluidsbeperking in de nacht en bepaalde banen die bijvoorbeeld tijdens mist niet tegelijk ingezet mogen worden. Ondertussen kijken we ook naar andere factoren: wordt het druk in de terminal? Verwachten we sneeuw? Zijn de toegangswegen naar de luchthaven goed bereikbaar? En als er werkzaamheden zijn, dan controleren we ook of alles volgens de wet- en regelgeving geplaatst is. Alles dient op de juiste plek en afstand van de (rij)baan te staan. Werkelijk alles telt mee, en al die componenten moeten kloppen om de operatie soepel te laten verlopen.’’
En wat is dan precies jouw rol daarin?
‘Ik ben zowel hiërarchisch als functioneel verantwoordelijk voor de operatie. Ik coach samen met mijn collega’s de vijftien operators in mijn team. Ik houd het overzicht en controleer of het plan van vandaag uitgevoerd wordt zoals gepland. Het is continu schakelen, maar die dynamiek maakt het juist zo leuk. Daarnaast schakel ik veel met de andere collega’s binnen het airside-proces om te checken of alles binnen hun discipline goed verloopt. En ik assisteer als escalatielijn waar mogelijk. Wat zie ik, wat hoor ik, wie wil hier iets over weten, hoe kan ik dit oplossen of voorkomen en wat zijn de beste vervolgstappen? Je weet nooit wat er gaat spelen, elke dag is anders. Ik houd van dat onverwachte. Een beetje hectiek, daar ga ik wel lekker op.’
‘We doen het ook echt samen. Verschillende afdelingen, verschillende processen, we fixen het altijd met ons allen. Dat is de kracht van de operatie. Plus: de goede werksfeer. Neem bijvoorbeeld de feestdagen die we vanwege de ploegendiensten niet altijd thuis kunnen vieren. We doen er dan alles aan om het hier net zo leuk te maken. Van Schiphol krijgen we een budget om een lekkere maaltijd te halen en samen te eten. Dat is altijd erg gezellig!’
Wist je altijd al: ik wil op Schiphol werken?
‘Ik was als kind al gefascineerd door de luchtvaart. Schiphol is echt een wereld op zich, met al die mooie machines. Tijdens mijn opleiding op het ROC liep ik dan ook verschillende stages op de luchthaven: bij KLM bagage, Aircraft Support en bij Aviapartner. Daardoor kreeg ik een breed beeld van het operationele reilen en zeilen op de luchthaven. En ik ontdekte dat ik werken leuker vond dan verder studeren. Ik was 18 en kon starten als coördinator bij Aviapartner. ‘In 2019 ging ik toevallig een biertje drinken met een oud-collega van mijn stage bij Schiphol. Hij vertelde over een vacature bij Aircraft Control. Dat leek me wel wat. Toen ben ik opnieuw bij Schiphol begonnen, eerst als operator en sinds 2023 als teammanager.’
Snel doorgegroeid dus.
‘Ja, da’s waar. Ik ben ervan overtuigd dat je ook zonder hbo- of wo-studie ver kunt komen. Als je de juiste mindset en werkethiek maar hebt. En Schiphol stimuleert je ook. Ik heb al diverse hbo-programma’s en een cursus op de TU Delft gevolgd, bijvoorbeeld rondom leidinggeven. Hierdoor heb ik voor mezelf het gewenste hbo/wo-niveau, dat gevraagd wordt binnen mijn functie. Daarnaast krijg je altijd de ruimte om mee te kijken bij andere afdelingen. Ik wil op termijn mijn ervaring inzetten in de meer beleidsmatige kant van de organisatie. Gelukkig denken ze hier echt met mij mee. Ze vragen waar ik behoefte aan heb en komen zelf ook met suggesties. Zoals: ‘Wij denken dat deze opleiding goed bij je past.’ Dat waardeer ik enorm. Schiphol is een groot bedrijf, maar je wordt hier als mens echt gezien.’