Hilde stuurt als teammanager Aircraft Operations een van de meest dynamische teams op Schiphol aan.Haar sollicitatie bij Schiphol in 2024 was eigenlijk puur toeval. Toch zit Hilde 100% op haar plek als manager van het team Aircraft Operations. ‘Met 180 collega’s zijn we verantwoordelijk voor alles wat met werkzaamheden op het start- en landingsterrein te maken heeft. Een bouwbedrijf dat een stuk asfalt komt vervangen? Voor ons komt daar superveel bij kijken. Ik leid die processen in goede banen. En dat is fantastisch leuk om te doen.’
Hilde, wat bedoel je met dat je per toeval solliciteerde?
‘Haha, ja dat is een grappig verhaal. Na mijn opleiding International business & languages werkte ik in de horeca, bij een telefoniebedrijf en in een penitentiaire inrichting. Vanuit die laatste functie solliciteerde ik op een interne vacature binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen. Namelijk bij het Justitieel Complex op Schiphol. Maar wat wil het toeval? Het gebouw van Aircraft Operations ligt daar pal naast en zo ontdekte ik de vacature voor teammanager. Ik solliciteerde ook dáár. Bij beide kreeg ik de baan, en ik koos voor Aircraft Operations. Ik ben namelijk dol op nieuwe uitdagingen en kansen.’
Je had nog geen ervaring in de luchtvaart, en toch stuurde je direct een team van 180 mensen aan.
‘Dat ging eigenlijk meteen goed. Ik had wel al jarenlange managementervaring. Daarbij zijn we met 5 teammanagers, vanwege de ploegendiensten die we draaien. Want de operatie gaat hier natuurlijk 24/7 door.’
Vertel, wat houdt dat 24/7-werk van Aircraft Operations in?
‘Wij begeleiden álle externe partijen die op de airside aan het werk zijn. Denk aan bouw- en schoonmaakbedrijven en natuurlijk hulpdiensten, zoals de brandweer en ambulances. Wij halen ze op bij het hek, brengen ze naar de juiste plek en blijven er tijdens de werkzaamheden. Daarna begeleiden we ze weer terug. Als je bedenkt hoe groot Schiphol is en hoeveel partners dag en nacht aan het werk zijn, snap je dat dat een hele operatie is.’
Mogen die partijen niet zelf op de airside komen?
‘Nee, want het gaat om een risicovolle omgeving en alles draait om veiligheid. Mensen zonder veldbevoegdheid, zoals dat heet, kennen het terrein niet goed genoeg en mogen daar dus nooit alleen zijn.’
Hoe hebben jouw mensen die veldbevoegdheid gekregen?
‘Via uitgebreide theorie- en praktijktrainingen en examens. Je leert welke start- en landingsbanen er zijn en waar je wel en niet mag rijden. Je krijgt ook speciale rijlessen, want rijden tussen die enorme toestellen en volgens een strakke vluchtplanning is wel wat anders dan gewoon op de weg. Voor het begeleiden van anderen gelden ook weer aparte regels en ook daar zijn specifieke opleidingen voor. Ik heb dat hele traject zelf ook doorlopen.’
Rijd jij zelf dan ook tussen de vliegtuigen?
‘Zeker. Ongeveer de helft van mijn tijd zit ik op kantoor, bijvoorbeeld om planningen te maken, en de andere helft rijd ik over de airside om te kijken hoe het met mijn collega’s gaat. Een praatje maken, vragen beantwoorden en waar nodig meteen bijsturen. Ik wil zichtbaar zijn én weten wat er speelt. Ik heb altijd al de drive gehad om met mensen te werken en ze beter te maken. Door in gesprek te blijven kom ik erachter wat goed gaat en waar ontwikkelpunten liggen. En als iemand hulp nodig heeft, ben ik er. Dat vind ik echt het leukste aan mijn werk. Plus dat geen dag hetzelfde is.’
‘Het ene moment is het rustig en lijkt alles op rolletjes te lopen, het volgende moment komt er een melding van een noodlanding binnen en moeten we supersnel alles en iedereen in stelling brengen. Laatst nog: een toestel kwam binnen met maar één werkende motor. Dan treden direct allerlei protocollen in werking. Iedereen moet snel op de hoogte worden gebracht en op de juiste plek klaarstaan voor de hulpdiensten. Spannend, want er mag er echt niks fout gaan.’
Je moet dus goed op elkaar zijn ingespeeld. Kun je meer over je collega’s vertellen?
‘Zij zijn in de eerste plaats superbetrokken. En divers. We hebben 7 nationaliteiten in het team en alle leeftijden, van 24 tot 60. De sfeer is goed. We lachen veel samen, tegelijkertijd nemen we ons belangrijke werk serieus. We werken in ploegen: vroege, avond- en nachtdiensten. Dat heeft natuurlijk impact op je privéleven, maar ik vind het heerlijk. Ik hou van de afwisseling en het levert ook veel vrije tijd op. En doordat ons rooster al een jaar van tevoren vastligt, kun je thuis toch alles goed afstemmen. Dat is een groot voordeel.’
En dat alles op een plek die van zichzelf al indrukwekkend is. Hoe is het om op Schiphol te werken? ‘Elke dag fascinerend. Ik vind het overweldigend en fantastisch om tussen die enorme vliegtuigen te rijden. Die grootsheid, die dynamiek, ik krijg er steeds weer energie van. En dat hoor ik ook van collega’s die hier al twintig jaar rondlopen. Voor velen is dit echt de mooiste werkplek die er is.’