‘Collega’s hier hebben passie voor hun werk, en stralen dat uit’

Publicatiedatum: 03 november 2025 | Leestijd: Minuten
Een goede uitvoering van het contract met een uitzendbureau. Daar zorgt Rachel voor. Wat ze leuk vindt aan haar baan? Dat vertelt ze graag!
Op Schiphol is alles met elkaar verbonden: van het moment dat een passagier in de terminal arriveert, tot het moment dat het vliegtuig vertrekt. ‘Het is een enorme operatie waarbij alles samenhangt. Verandert er ergens iets? Dan heeft dat invloed op vele andere punten’, vertelt Rachel. Ze werkt als realisatie- en verificatiemanager bij Day to Day Operations. ‘Een deel van de collega’s in de operatie werkt via een uitzendbureau. Ik ben verantwoordelijk voor de uitvoering van ons contract met dit bureau, zodat alles volgens afspraak verloopt.’

Je werkt sinds oktober 2023 in deze rol. Wat maakte dat je deze stap zette?
‘Ik kom uit de media en werkte hiervoor in een commerciële rol bij The Walt Disney Company. Daar miste ik de operationele kant in mijn baan. Bovendien trok Schiphol me, omdat ik altijd al affiniteit met luchtvaart heb gehad. Mijn vader heeft langer dan 40 jaar voor een vliegtuigmaatschappij gewerkt! De dynamiek van de luchthaven doet veel met me. Nog steeds krijg ik een bijzonder gevoel als ik op een luchthaven ben en vliegtuigen zie opstijgen en landen. Dus toen ik deze vacature zag, vielen alle puzzelstukjes op hun plek: de rol heeft veel overeenkomsten met wat ik al deed, maar nu mét die operationele kant. Ik dacht meteen: waarom ben ik niet eerder op Schiphol beland?’

Wat fijn dat je je plek hebt gevonden! Vertel: wat doe je precies als realisatie- en verificatiemanager?
‘Voor bepaalde diensten in de operatie werkt Schiphol samen met een uitzendbureau. De afdeling Day to Day Operations is daarvan de grootste afnemer, met functies als bijvoorbeeld passagiersassistenten, bagagemedewerkers en de mensen die op het platform werken. Ik ben er verantwoordelijk voor dat de afspraken en verplichtingen worden nagekomen die nodig zijn voor een goede uitvoering. Daarnaast stel ik de levering vast, met als doel om de contractdoelstellingen te realiseren. Meestal heeft de operatie zelf contact met het uitzendbureau. Ik kom met name in beeld als iets niet loopt zoals afgesproken, nieuwe projecten starten of aanpassingen nodig zijn.’

Klinkt interessant! Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
‘Dat verschilt enorm. Ik houd alle prestaties bij en coördineer bij eventuele contractuele problemen. Maar is er bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving? Dan zorg ik ook dat het uitzendbureau mensen levert die daaraan voldoen. En start er een project? Dan zorg ik dat de juiste mensen worden aangehaakt. Zo draag ik eraan bij dat de operatie soepel blijft draaien.’

Kun je eens schetsen hoe een werkdag er voor jou uitziet?
‘Mijn werkdag bestaat vooral uit overleggen op operationeel, tactisch én strategisch niveau. Die zijn op diverse locaties, zoals de bagagekelder, de terminals en het VIP-center. De overleggen kunnen met interne collega’s zijn, met het uitzendbureau of met allebei. Op operationeel niveau bespreken we vooral de dagelijkse gang van zaken: hoe loopt het in de uitvoering, zijn er veranderingen en klopt de bezetting? Uit die gesprekken haal ik op wat goed gaat, waar het schuurt en waar ik op moet aanhaken. Die punten bespreek ik met de contractmanager, samen met mijn advies voor de aanpak. Uiteraard worden de afdelingsmanagers hierbij ook betrokken.’

Je gaf net aan dat Schiphol je altijd al heeft aangetrokken. Waarom werk je hier zo graag?
‘Schiphol is een unieke werkplek! Met passie voor hun vak werken collega’s aan één gezamenlijk doel: de operatie draaiende houden zodat passagiers tevreden en op tijd met hun bagage in het vliegtuig stappen. Dat enthousiasme voel je en dat maakt samenwerken extra leuk. Wat mijn rol verder zo mooi maakt, is dat ik met verschillende afdelingen en mensen werk. Daardoor weet ik wat er op de diverse afdelingen speelt en kan ik adviseren op basis van wat er binnen het contract gebeurt. Krijgen uitzendkrachten op één afdeling bijvoorbeeld een training die ook nuttig kan zijn voor een andere afdeling? Dan breng ik dat ter sprake.’

Over trainingen gesproken: hoe zit het met de ontwikkelmogelijkheden bij Schiphol?
‘Die zijn hier heel goed! Er zijn volop mogelijkheden om aan je ontwikkeling te werken. Zo ben ik nu begonnen aan een programma voor persoonlijke leiderschapsontwikkeling. Ook ondersteun ik een aantal uur per week de collega’s van het Bedrijfsbureau. Ik wilde graag mijn kennis én mijn netwerk uitbreiden, en op deze manier krijg ik de kans om dat naast mijn eigen rol te doen!’

Hoe ziet jouw samenwerking met collega’s eruit?
‘Mijn rol was nieuw en ben ik de enige die deze rol als functie vervult. Aan de ene kant heerlijk, want ik kan mijn dagen grotendeels zelf indelen. Aan de andere kant mis ik het soms om een vast team om me heen te hebben. Daarom zoek ik actief contact met collega’s, zoals de contractmanager en de afdelingsmanagers. Ook ben ik vaak in een open kantoortuin te vinden, zodat ik makkelijk in gesprek kan gaan met collega’s. Dat gaat soepel: collega’s werken hier vol enthousiasme en ik kan bij iedereen terecht met vragen.’