‘Op Schiphol krijg je de ruimte om jezelf steeds opnieuw uit te vinden’

Publicatiedatum: 15 oktober 2025 | Leestijd: Minuten
Soepele overstappen, slimme innovaties én meer voorspelbaarheid in de dynamiek van de luchthaven. Lees zijn verhaal.
Al als kind was hij gefascineerd door de luchtvaart en door alles wat met Schiphol te maken had. ‘Ik stond als kleine jongen al langs de banen en maakte veel foto’s van de vliegtuigen en plakte die in een album. En daar schreef ik dan alle vliegtuigtypen en kenmerken bij. Ik wilde zelfs piloot worden, maar ik kwam niet door een van de tests.’ Een baan op Schiphol dan? Dat lijkt een logische stap. Toch duurde het nog tot 2016 voor Joost hier landde vanuit een totaal ander vakgebied: het onderwijs.

Via het onderwijs dan toch op de plek waar je je als kind al thuis voelde. Welke route legde je af?
‘Toen ik hoorde dat ik geen piloot kon worden, ben ik bedrijfskunde gaan studeren. Waarna ik na een sabbatical in het buitenland onder meer bij een adviesbureau, een nutsbedrijf en een meubelleverancier heb gewerkt. Daarna kwam ik – eigenlijk per toeval – in het onderwijs terecht. Ik werd docent en mentor op de Hogeschool Rotterdam. Een supermooie tijd waarin ik veel heb geleerd.’

‘Maar Schiphol bleef trekken, en in 2016 startte ik als servicemanager bij Assetmanagement. Dat voelde meteen als thuiskomen. Toch begint het bij mij elke drie jaar te kriebelen, dan wil ik opnieuw mijn vleugels uitslaan. Dat heb ik sindsdien dan ook steeds gedaan. Maar wél altijd binnen Schiphol!’

Diverse banen dus binnen Schiphol. Vertel, wat heb je zoal gedaan?
‘In die eerste rol was ik verantwoordelijk voor de contracten met onze leveranciers en dienstverleners rondom de dienstverlening in de terminal en aan airside. Denk hierbij aan de terminalgebouwen, bagagekelders en randwegen. Na drie jaar maakte ik de stap naar accountmanager binnen Assetmanagement. Hierin was ik hét aanspreekpunt voor diverse interne stakeholders. En weer drie jaar later solliciteerde ik op mijn huidige functie van process owner transfer, een rol midden in de operatie.’

Wat doe je precies als process owner transfer?
‘Kort gezegd ben ik integraal verantwoordelijk voor het voorbereiden van het transferproces van passagiers, dus van het moment dat ze op Schiphol uit het vliegtuig stappen tot het boarden van hun volgende vlucht. Dat hele traject moet soepel, veilig en voorspelbaar verlopen voor onze passagiers en airlines. Ik zorg samen met collega’s dat alle onderdelen – van security tot bewegwijzering – goed op elkaar aansluiten. Daarbij kijk ik bijvoorbeeld een maand vooruit naar alle vluchtschema’s, planningen, bezetting en eventuele infra-beperkingen. Op basis daarvan draaien we simulaties, zodat alle afdelingen weten: zo gaat het eruitzien. Elke dag word ik uitgedaagd om complexe puzzels op te lossen.’

Klinkt uitdagend, dat puzzelen.
‘Ja, we kunnen de processen nog zo goed voorbereiden, op de dag zelf kan er van alles gebeuren. Vertragingen, een tekort aan personeel bij ons of onze ketenpartners, een gate die niet beschikbaar is. Dan hebben we gelukkig onze collega’s van de dagelijkse operatie die dit oppakken, maar is het ook goed om achteraf terug te horen wat we aan voorbereiding beter hadden kunnen doen. Los van die dagelijkse operatie ben ik bezig met de performance van het transferproces en denk ik overkoepelend na over verbeteringen. Zoals hoe we het proces slimmer kunnen inrichten bijvoorbeeld met behulp van technologie.’

Even rekenen … Je bekleedt je huidige rol inmiddels ruim drie jaar. Wat nu?
‘Hahaha, ja klopt. En inderdaad, het begint alweer te kriebelen. Maar ik ben in deze rol nog lang niet klaar. Er liggen nog genoeg uitdagingen, bijvoorbeeld rondom de inzet van data en digitalisering. Zo ben ik betrokken bij diverse projecten. Denk aan verbeteringen rondom passagierstevredenheid en een digitale routeplanner in de terminal. Daarnaast komt er nieuwe Europese regelgeving aan, waarbij alle passagiers van buiten de EU digitaal moeten worden geregistreerd. Dat heeft enorme impact op de processen en systemen op de luchthaven. Wij zijn volop bezig met de voorbereiding: wat betekent dit voor het transferproces? Hoe voorkomen we vertragingen of opstoppingen? Zo blijven we continu schakelen tussen vandaag en morgen, en dat maakt dit werk zó boeiend.’

Wat maakt Schiphol voor jou een fijne werkgever?
‘De cultuur. Je krijgt hier de ruimte om te ondernemen. Er zijn zoveel facetten waarin je je kunt vastbijten. Het begint wel bij jezelf, je moet zelf initiatief nemen. Maar als je dat doet, zijn er volop mogelijkheden. En wat het nog leuker maakt, je kunt ook ijsbeer en buschauffeur zijn.’

IJsbeer en buschauffeur?
‘Je kunt je inschrijven voor rollen die niet direct met je eigen functie te maken hebben, maar wél heel belangrijk zijn voor het bedrijf. Zo reed ik jarenlang als ijsbeer – ja, zo noemen we dat – in een gele vrachtwagen om de landingsbanen sneeuw- en ijsvrij te maken. Op dit moment zit ik in de pool van buschauffeurs. Soms is het in mijn eigen functie even rustig en zijn er juist chauffeurs nodig om passagiers naar en van hun vliegtuig te vervoeren. Dan rijd ik een paar uurtjes. Vanmorgen nog! Gaaf toch, of ik nu het transferproces optimaliseer of passagiers vervoer, alles wat ik doe, draagt bij aan het grotere geheel: de beleving en een prettige reis van onze passagiers. En dát geeft energie.’