‘Ik werk aan een van de meest complexe logistieke puzzels van Nederland’

Publicatiedatum: 29 oktober 2025 | Leestijd: Minuten
Rosannes werkt aan een van de meest complexe logistieke puzzel van Nederland: de bagageafhandeling op Schiphol. Lees haar verhaal.
Heb je wel eens een vliegreis gemaakt? Dan vind je het misschien heel normaal dat je je koffer incheckt en die op je bestemming weer van de band haalt. Heb je er al eens bij stilgestaan hoe complex de processen daartussenin zijn? Op Schiphol maakt je bagage een reis door de kelder, een magische wereld. Via een complex geautomatiseerd transportsysteem dat in totaal zo’n 35 kilometer lang is. Rosanne zorgt als process owner voor de optimale inrichting van het logistieke proces. Mede dankzij haar komt vrijwel elke koffer op tijd aan bij het juiste vliegtuig.

Rosanne, kun je uitleggen wat werken aan het bagageproces op Schiphol zo bijzonder maakt?
‘Schiphol heeft een one-terminal-concept: het is één grote locatie met alle faciliteiten die nodig zijn voor de start of het einde van een vliegreis. Daar sluit ons bagagesysteem op aan. We vervoeren met één systeem bagage van en naar elke bestemming op de luchthaven. Dat is voor zo’n groot vliegveld uniek. Het is een enorm netwerk, vergelijkbaar met een snelweg met ringwegen, afslagen en knooppunten waar alles op elkaar moet aansluiten. Per jaar verwerken we hiermee zo’n 50 miljoen stuks bagage!’

Wat doe jij als process owner baggage continuous improvement?
‘Ik focus op de capaciteit van ons systeem. Steeds kijk ik tot zo’n drie jaar vooruit hoe we met een zo goed mogelijk inrichting de capaciteit optimaal benutten. En dat is nodig, want Schiphol is continu in beweging. Er staan allerlei verbouwingen gepland. Natuurlijk is regelmatig onderhoud aan het systeem noodzakelijk. En sommige delen lopen tegen het einde van de levensduur en worden daarom vernieuwd. Al die gebeurtenissen hebben invloed op de capaciteit.’

‘Met mijn collega’s van team Continuous Improvement zorg ik dat we op een slimme manier zoveel mogelijk uit het systeem halen. Ik geef in de voorbereiding de triggers af waarmee de planning- en regiecollega’s werken. Samen zorgen we dat de puzzel steeds weer past. En als het een keer nodig is, trekken we onze veiligheidsschoenen aan en staan we mee koffers te tillen in de kelder.’

Je noemde zo even het team al. Met wie werk je daarin samen?
‘Onder anderen met de planners van de bagageafhandeling voor alle inkomende en uitgaande vluchten. Maar ook met collega’s die samen met IT zorgen dat de geautomatiseerde aansturing goed werkt. Daarnaast schakel ik veel met collega’s die door terug en vooruit te kijken analyseren hoe drukte ons systeem beïnvloedt en waar bottlenecks kunnen ontstaan.’

‘En natuurlijk met stakeholders als Schiphol zelf, de bagage-afhandelaars en de luchtvaartmaatschappijen. Voor hen is het bagagetransportsysteem een van de motoren voor hun bedrijfsvoering. Maar allemaal hebben ze andere belangen. Mijn uitdaging is om hen samen te brengen en mee te krijgen in mijn plannen. Dat lukt meestal goed.’

Hoe ben je eigenlijk bij Schiphol terechtgekomen?
‘Sinds de middelbare school had ik al de ambitie om op Schiphol te landen, als luchtverkeersleider. Maar ik kwam net niet door de zware selectie. Uiteindelijk ging ik na mijn studie bedrijfswiskunde in de pensioenwereld werken. Het rekenwerk vond ik interessant, maar waar ik het voor deed was niet tastbaar. Na een paar jaar heb ik de vacatures bij Schiphol nog eens bekeken. Een goede zet, want ik kon aan de slag als functioneel beheerder van het systeem voor vluchtinformatie. Via de rol van planner bij Baggage Continuous Improvement stapte ik over naar mijn huidige functie van process owner.’

Voldoet Schiphol aan jouw verwachtingen; is het die magische plek om te werken?
‘Absoluut! Ik werk in een wereld die de meeste mensen niet kennen. Daarnaast zijn de ontwikkelmogelijkheden hier haast eindeloos. Zelf heb ik al een aantal mooie stappen gemaakt. En wat ik in eerdere functies heb geleerd, is waardevolle bagage voor mijn volgende rol. Bovendien is Schiphol zo groot en veelzijdig. Als je wilt, kun je hier alle kanten op.’