‘Onze voorspellingen beïnvloeden letterlijk alles wat hier op Schiphol gebeurt’

Publicatiedatum: 20 oktober 2025 | Leestijd: Minuten
Werken met data die direct impact heeft op Schiphol? Ontdek hoe deze marktanalist elke dag bijdraagt aan het vliegverkeer van morgen.
Van waterbeheer en klimaatmodellen naar vliegtuigdata en passagiersstromen. Die overstap maakte Stephanie in 2023. ‘Tijdens mijn eerste baan in watermanagement miste ik het werken met data en programmeren. Toen ik als marktanalist bij Schiphol belandde, voelde ik meteen: hier zit ik goed. Want hier komt alles samen. Cijfers, concrete toepassing én maatschappelijke relevantie.’

Je werkt als marktanalist bij Schiphol. Hoe ben je hier terechtgekomen?
‘Ik heb een achtergrond in hydrologie en werkte voorheen op het gebied van droogte en klimaatverandering. Heel relevant werk, maar ik miste het stukje data-analyse dat ik zo leuk vind. Toen ik een vacature van Schiphol tegenkwam, besloot ik eerst meer informatie op te vragen. Daarop werd ik meteen gebeld door de manager. Dat open en directe contact gaf voor mij de doorslag. Ik was meteen enthousiast over de combinatie van datagedreven werken en de toepassing ervan op zo’n dynamische plek als deze.’

Wat houdt jouw werk in?
‘Als marktanalist verzamel en analyseer ik gegevens over vluchten. Op basis van bestaande machine learning modellen voorspellen we hoeveel passagiers er op een bepaalde dag aankomen of vertrekken. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar luchtvaartmaatschappijen zijn niet verplicht hun passagiersaantallen met ons te delen. Dus we moeten slim gebruikmaken van historische data, reisgedrag en marktontwikkelingen. Gelukkig zijn onze voorspellingen over het algemeen nauwkeurig: we vallen bijna altijd in onze bandbreedte van 3% afwijking.’

En wat gebeurt er met die voorspellingen?
‘Die zijn de basis voor álles wat hier op Schiphol gebeurt. Van de inzet van schoonmaak en bagageafhandeling tot de bezetting bij de check-in, security en marechaussee. Maar ook voor gateplanners, verkeerscoördinatie of de douane zijn die cijfers cruciaal. Zelfs externe partijen zoals milieu-instituten gebruiken onze data voor berekeningen van uitstoot en fijnstof. Het blijft dus niet bij theorie; ik zie dagelijks de impact van mijn werk.’

Wat maakt jouw werk uitdagend?
‘De luchtvaart is enorm afhankelijk van allerlei invloeden van buitenaf: seizoenen, geopolitieke ontwikkelingen, vakantieperiodes, economische trends. De markt verandert continu en dat zie je direct terug in de data. Daardoor zit elke dag vol verrassingen. En intern bewegen we ook volop. Toen ik begon, werkten we met drie mensen drie volle dagen aan een kortetermijnvoorspelling. Inmiddels doen we dat dankzij automatisering met twee collega’s in anderhalve dag. Dat soort stappen zijn mooi om te zien.’

Wat geeft jou voldoening?
‘Vooral de samenwerking met mensen die niet dagelijks met data werken. Ik organiseer bijvoorbeeld een soort snuffelstages waarin ik collega’s laat zien wat wij doen, en hoe onze analyses bijdragen aan hun werk. Soms komt iemand binnen met twijfel of wantrouwen, en loopt daarna weg met begrip en vertrouwen in onze cijfers. Dan denk ik: ja, dáár doe ik het voor.’

Wat verwachtte je van tevoren van een organisatie als Schiphol, en wat bleek de realiteit?
‘Ik kwam van een klein bureau met achttien mensen en dacht: Schiphol is een groot bedrijf, daar is de sfeer misschien anders en de lijnen minder kort. Maar dat klopt totaal niet. Natuurlijk is het complex, maar ik werk hier met heel toegankelijke mensen die zó gepassioneerd zijn over hun werk en omgeving. Iedereen draagt op zijn eigen manier bij aan het grote geheel. En hoe je het ook wendt of keert: er is maar één Schiphol. Dat voel je elke dag.’

En hoe is het geregeld qua ontwikkeling en doorgroeien?
‘Heel goed. Zo ben ik inmiddels doorgegroeid van junior naar medior. Ik vroeg destijds wat hiervoor nodig was en toen ik aan die eisen voldeed, regelde mijn manager het direct heel proactief. En als ik een training wil volgen, geef ik dat ook aan bij mijn manager en is het vaak een week later al geregeld. Dat kan een cursus persoonlijk leiderschap zijn, of juist iets vakinhoudelijks. Er is veel ruimte, budget en vooral ook aanmoediging. Je krijgt hier echt de kans om het beste uit jezelf te halen.’

Wat maakt Schiphol volgens jou een goede werkgever?
‘Schiphol is als werkgever heel transparant en eerlijk. Je weet waar je aan toe bent, bijvoorbeeld qua arbeidsvoorwaarden. Een 36-urige werkweek, een extra vrije dag op je verjaardag, een goede werk-privébalans: dat is hier allemaal goed geregeld. Je wensen en kansen worden ook echt actief besproken, zoals in ontwikkelgesprekken. Ze vragen je: wil je iets bijleren, hoe gaat het met je? Je merkt dat ze investeren in mensen.’

Heb je ambities voor de toekomst?
‘Voor nu zit ik hier op mijn plek. Ik werk veel met data, maar krijg ook veel energie van de communicatie daaromheen: mensen meenemen, dingen begrijpelijk maken, inzichten delen. Misschien ga ik in de toekomst meer richting een verbindende rol op het gebied van communicatie, maar dan wel met data als fundament.’