‘Ik zorg dat Schiphol bereikbaar is en blijft, óók als dat onmogelijk lijkt’

Publicatiedatum: 29 oktober 2025 | Leestijd: Minuten
Wist je dat Schiphol ook het vierde treinstation van Nederland is? Lees hoe Klaas zorgt dat iedereen de luchthaven kan bereiken – zelfs bij een storing.
Schiphol een internationale luchthaven? Tuurlijk. Maar óók een vervoersknooppunt van wereldformaat. Van de intercity naar Venlo en de hogesnelheidslijn naar Parijs tot de bus naar Hoofddorp en taxi’s naar het strand. Er is geen plek in Nederland waar zóveel stromen elkaar kruisen. En precies daar is Klaas als manager Landside Process and Development verantwoordelijk voor. ‘Ik zorg met mijn team dat iedereen Schiphol kan bereiken. Oók als dat onmogelijk lijkt.’

Klinkt spannend. Wat bedoel je, Klaas, dat het soms onmogelijk lijkt om Schiphol te bereiken?

‘Neem de landelijke NS-staking in het voorjaar van 2025. Toen zat ik in één klap in het oog van de orkaan. Op dinsdag werd aangekondigd dat er op vrijdag in het hele land geen treinen zouden rijden. En dat betekent: razendsnel uitzoeken of onze medewerkers én tienduizenden reizigers hun vlucht konden halen, of dat er vluchten geschrapt moesten worden. In zo’n geval komen er binnen een uur vertegenwoordigers van alle Schiphol-teams én partners als bus- en taxibedrijven samen om binnen enkele uren aan de directie te laten weten of de operatie overeind kan blijven.’


En, kon de operatie overeind blijven?

‘Dat moest wel, onze conclusie was dat we op deze korte termijn geen vluchten meer konden schrappen. Ik weet nog dat ik die avond om 19.15 met NS belde om echt druk te zetten op een noodpendel. Een kwartier later was er groen licht, precies op tijd om het in het achtuurjournaal te krijgen. Dat zijn momenten waarop alles op scherp staat. Nog zo’n voorbeeld: de treinstoring die samenviel met de NAVO-top in Den Haag. Dan ben ik dus even niet bezig met strategie en langetermijnbeleid, maar met de acute operatie. Heel intens, maar mijn werk gaat natuurlijk veel verder dan dat.’



Precies, meestal is er juist geen storing of staking. Vertel eens meer over jouw baan.

‘Mijn team Landside Process and Development zorgt dat Schiphol feilloos functioneert als vierde treinstation van Nederland. Wij werken strategisch aan beleid, zowel voor de korte als lange termijn, én aan ontwikkeling. Zo zijn we bijvoorbeeld ook betrokken bij grote IT- en infraprojecten, zoals de verbouwing van het bus- en treinstation.’


‘Feitelijk functioneert Schiphol bijna als een gemeente. Daarom zitten in mijn team bijvoorbeeld ook vergunningverleners en tunnel- en wegbeheerders. We stemmen operationele processen op elkaar af en zorgen met partners als Rijkswaterstaat en de provincie dat niet twee wegen tegelijk dichtgaan voor onderhoud.’


En jij managet het geheel. Klinkt als een uitdagende job. Hoe ben je in deze rol terechtgekomen?

‘Ik ben in 2017 bij Schiphol begonnen, bij Assetmanagement. Daar hield ik me bezig met de korte termijn en investeringsvoorstellen. Maar mijn droom was altijd om mee te denken over de lange termijn: masterplanning. Na 2,5 jaar is dat gelukt, en werkte ik aan impactvolle landelijke dossiers. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol bijvoorbeeld. Heel bijzonder om daar met ministers en wethouders over te onderhandelen. Toen voelde ik echt: dit zijn besluiten die Nederland veranderen. En ik mag daar mijn stempel op drukken!’

‘Totdat iemand binnen Schiphol tegen me zei: ‘Klaas, jij bent klaar voor een leidinggevende rol.’ Dat zette me aan het denken. En toen ik zag dat de huidige manager van dit team zou vertrekken, greep ik mijn kans. Dat was in oktober 2024.’


Leidinggeven vraagt natuurlijk iets anders dan beleid maken. Hoe pakte je dat aan?

“Schiphol investeert veel in mensen, dus ik kreeg eerder al de kans om een training persoonlijke leiderschapsontwikkeling te volgen. Tijdens een van die sessies wist een coach me echt te raken. Dat moment maakte enorme indruk. Ik dacht meteen: dit is een ambacht dat ik ook wil leren. Daarom ben ik ook begonnen met de opleiding tot lifecoach. Ook mogelijk gemaakt door Schiphol. Inmiddels zit ik in mijn derde jaar en merk ik elke dag hoeveel waarde die kennis toevoegt. Het helpt me om mijn team niet alleen inhoudelijk, maar ook op persoonlijk vlak te begeleiden.’



En wordt ooit ‘Coachingspraktijk Klaas Boersma’ geopend?

‘Haha, wie weet, misschien in de toekomst. Dat weet ik nu nog niet. Voor mij gaat het er vooral om dat ik mijn rugzak vul met kennis en expertise. Dat geeft me vrijheid en een rijk gevoel. En juist dat gevoel maakt dat ik met nog meer plezier bij Schiphol werk: ik kies bewust voor deze plek, terwijl ik ook weet dat ik in de toekomst diverse kanten op kan.’



Wat maakt Schiphol voor jou zo’n fijne werkgever?

‘Nou, alleen al onze cao is uitstekend. En een mooie extra vind ik de Go-app: daarin geef ik per dag aan hoe ik naar mijn werk kom – met de fiets, bus, trein of auto – en alles wordt gewoon vergoed. Grappig toch? Dat is niet alleen een fijne arbeidsvoorwaarde, maar ook een spiegel van mijn werk: elke dag schakelen tussen vervoersmogelijkheden en zorgen dat alles soepel samenkomt.’