Een stuk metaal. Meer was er niet nodig om in 2000 een Concorde bij Parijs te laten neerstorten. Het metaal lag op de startbaan en veroorzaakte een fatale kettingreactie – een klapband, een scheur in de brandstoftank en weglekkende kerosine – waardoor het vliegtuig vlam vatte en crashte. Juist om dit soort incidenten te voorkomen rijdt Boy op Schiphol de start- en landingsbanen af. ‘Mijn collega’s en ik checken of alles in orde is, zodat vliegtuigen veilig kunnen opstijgen en landen. Want je ziet, iets kleins als een stuk metaal kan grote gevolgen hebben.’
Wow Boy, je hebt dus echt een belangrijke job.
‘Ja, dat klopt. Als aircraft support employee zorg ik dat de banen veilig zijn. Mijn specialisatie heet Bird Control, maar ik doe veel meer dan controleren of er vogels zijn. Ik rijd met mijn auto over de banen en check of er geen afval of onderdelen liggen, of alle lampen het doen en of de markering in orde is. En ja, dus ook of er vogels zijn die gevaar kunnen opleveren.’
Wat doe je dan, als er vogels in de buurt van de baan zitten?
‘Die verjaag ik. Met de claxon of felle lampen. Ik kan ook met speciale apparatuur bepaalde vogelgeluiden – die zij herkennen als angstkreten – maken. Of ik schiet met een seinpistool knalmunitie in de lucht. Trouwens, bij roofvogels werkt het vaak het beste om gewoon uit de auto te stappen. Dan vliegen ze vanzelf weg.’
‘We zien van alles. Kieviten, buizerds, torenvalken, kiekendieven, zwaluwen en blauwe reigers. En ook ongewone gasten als purperreigers en bonte kraaien, zelfs ijsvogels. Maar ook vossen, hazen en konijnen. Ik jaag ze niet alleen weg, ik registreer ook in een systeem welke dieren ik allemaal aantref. Zo kunnen we monitoren waar en wanneer bepaalde soorten vaak voorkomen. Dat helpt om risico’s beter in te schatten.’
Dat klinkt alsof je wel verstand moet hebben van diersoorten?
‘Ja, dat klopt, dat zit bij mij wel goed. Ik ben boswachter geweest en doe in mijn vrije tijd aan vogelfotografie. Ik heb een passie voor de natuur en vogels. Waarom ik dan geen boswachter meer ben? Nou, het is een prachtige baan, maar je maakt ook veel mee. Toen ik binnen één week twee overleden personen in een plas aantrof, was ik er wel even klaar mee. Iemand tipte mij toen over een vacature bij Schiphol. En vóórdat ik boswachter werd, had ik al eens op Schiphol gewerkt. Ik was dus direct enthousiast en heb opnieuw gesolliciteerd bij mijn oude werkgever.’
Je hebt dus al eerder op Schiphol gewerkt. Vertel eens wat meer over je loopbaan tot nu toe.‘Ik heb een achtergrond in de handhaving, onder andere bij de Koninklijke Marechaussee en – voor korte tijd – als authority officer op Schiphol. Ik koos daarna voor boswachter om mijn ervaring in de handhaving te combineren met mijn passie voor de natuur. Tot dat incident dus. In 2024 solliciteerde ik daarom weer bij Schiphol. De eerste maanden draaiden vooral om het leren kennen van airside. Ik begeleidde externe personen zoals aannemers en bouwvakkers van a naar b. Want zonder begeleiding mogen zij niet overal komen. Zo leerde ik het vliegveld in korte tijd goed kennen.’
Kun je wat meer vertellen over je team?‘Zeker. Bird Control bestaat uit vijf teams van elk vijf mensen. Mijn team is heel divers. Een collega komt uit de zorg en werkt ook nog bij de brandweer, een ander heeft bij Schiphol bij de bagage-afhandeling gewerkt en weer een ander heeft een defensieachtergrond. De sfeer is heel goed, we werken fijn samen en praten open over werk én privé. Vaak hebben we het gezellig in de auto. Maar we houden altijd ons koppie erbij. We zijn ons ervan bewust hoe belangrijk ons werk is.’
Je zei eerder dat jullie 24/7 de start- en landingsbanen checken. Hoe zijn de diensten verdeeld? ‘We werken in vroege, avond- en nachtdiensten. Die ploegendiensten zijn soms wel pittig, zeker omdat ik een jong kindje heb. Maar er zitten ook voordelen aan. Als ik ochtenddienst heb, ben ik rond half drie klaar en heb ik de hele middag nog met mijn dochter. Bij de middagdienst heb ik juist ’s ochtends alle tijd voor haar. En na een nachtdienst ben ik overdag vrij.’
Onregelmatige diensten, veel verantwoordelijkheid én een kindje. Is er dan nog wel ruimte om je te ontwikkelen?‘Tuurlijk, dat gaat bij Schiphol vanzelf. Het is een werkgever die je stimuleert om je te blijven ontwikkelen. Zo krijg je een budget waarmee je opleidingen kunt volgen. Daarnaast hebben we regelmatig vakbekwaamheidsdagen, waarin we dieper ingaan op situaties die we in de praktijk kunnen tegenkomen.’
‘Laatst kwam bijvoorbeeld een expert vertellen over hondengedrag. Het gebeurt wel eens dat een hond door stress ontsnapt uit het vrachtruim en over airside rent. We weten hoe we een bange hond veilig kunnen benaderen en opvangen, maar die expert gaf nog allerlei extra tips en tricks. Daar kwamen echt nieuwe inzichten uit, die we direct hebben toegepast in onze werkinstructies. Zo blijven we leren. En voorkomen we niet alleen risico’s, maar ook vertragingen, en dragen we eraan bij dat elk vliegtuig op tijd en veilig kan opstijgen en landen.’